Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'add_pwa_header' not found or invalid function name in /home3/barazand/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
loading
Slider

اصول قراردادهای مشارکت در ساخت

همانطور که مستحضرید مشارکت در ساخت، گذشته از دورنمای پُر سودی که برای طرفین مشارکت به همراه دارد، ریسک‌های قابل‌توجهی را هم متوجه طرفین می‌کند، به ‌ویژه اگر سازنده در ابتدای راه ساختمان سازی باشد و تخصص چندانی در این زمینه نداشته باشد. در نتیجه در ابتدای تصمیم‌گیری برای مشارکت در ساخت ملک، هم مالک و هم سازنده نیاز به یک مشاور متخصص خواهند داشت که از روز اول تا روز آخر در کنار ایشان باشد. پس اگر می‌خواهید یک قرارداد مشارکت در ساخت سالم و بی‌‌دردسر داشته باشید، برای شما چند نکته طلایی داریم که رعایت این بندها می‌تواند موفقیت مشارکت شما را تضمین کند. نکات طلایی بدین شرح است:
11932738_389
اصول قراردادهای مشارکت در ساخت

1. بدون حضور وکیل یا مشاور با سازنده قرارداد نبندید؛ زیرا بیشتر سازنده‌ها در امر مشارکت خبره بوده و قرارداد را به سود خود تنظیم می‌کنند.
2. تمام هزینه‌های ساخت ساختمان، اعم از هزینه‌های شهرداری، مانند تراکم و نظام ‌مهندسی مانند نقشه‌کشی بر عهده سازنده است.
3. اطلاعات جامعی در خصوص سابقه سازنده کسب کنید؛ زیرا برخی از آن‌ها سابقه درخشانی در امر مشارکت ندارند.
4. اگر در بخشی از ملک شما واحد تجاری به‌عنوان سرقفلی وجود دارد از مستأجر به ‌صورت قانونی یا توافقی کسب رضایت کنید.
5. توجه داشته باید که فسخ قرارداد، پس از شروع عملیات تخریب یا گودبرداری تقریباً غیر ممکن است.
6. اقاله قرارداد مشارکت (اقاله، نوعی عقد است که با رضایت و توافق، قصد و انشای طرفین محقق می‌شود و موضوع آن توافق برای از بین رفتن عقد نخست است.) بعد از تخریب تقریباً غیر ممکن است.
7. به دنبال سازنده ذی‌صلاح باشید؛ چراکه این سازنده به ‌تمام اخلاق حرفه‌ای واقف است.
8. سازنده نیازمند امضای مالک است، بنابراین هیچ اقداماتی بدون حضور شما نباید انجام شود.
9. تا زمان بهره‌برداری از ساختمان سازنده موظف است مکانی برای شما تأمین کند. (یا ب صورت تأمین اسکان و یا پرداخت مبلغ بلاعوض)
10. به‌تمام جزییات واقف باشید و زیر بار امضای نکاتی که سازنده آن را برای شما شرح نمی‌دهد نروید.
11. گاهی به پروژه سر بزنید و از روند کار اطلاع کسب کنید. حضور سر پروژه حق شما است.
12. به پروژه‌هایی که سازنده سال‌های پیش آن‌ها را به‌صورت مشارکتی یا حقیقی ساخته سری بزنید؛ این پروژه‌ها هویت حرفه‌ای سازنده را مشخص می‌کند.
13. اگر اطلاعی از ساخت‌وساز ندارید یک فرد صاحب صلاحیت را وکیل خود کنید.
14. ملک خود را به کسانی که برای اولین بار است وارد حرفه مشارکت شده‌اند نسپارید. مگر اینکه از توانمندی وی آگاه هستید.

اصول قراردادهای مشارکت در ساخت

15. مدارک ساختمان هویت ملک شماست مدارک را در اختیار سازنده برای دریافت وام و تسهیلات بدون صلاح‌دید کارشناس قرار ندهید.
16. برخی از سازنده‌ها در خصوص دارایی بزرگ‌نمایی می‌کنند. حتماً اطلاعاتی در خصوص دارایی سازنده کسب کنید.
17. قرارداد را در یک محیط حقوقی و حرفه ای با حضور متخصصان انجام داده و آن را به مشاوران املاک نسپارید.
18. باید تمامی توافقات و گفته‌ها به‌صورت کتبی صورت‌جلسه شده و به امضای طرفین برسد.
19. مورد معامله باید شفاف و بر اساس قانون معلوم باشد.
20. سازنده باید جرائم ساختمانی ماده ۱۰۰ را پرداخت کند.(در صورتی که بدون توافق و اطلاع طرف اول مرتکب خلاف شود).
21. برخی از سازندگان دلالانی بیش نیستند. فقط به دنبال سازنده ذی‌صلاح باشید.
22. تمام مسائل مطرح‌شده از سوی سازنده را به کارشناس مشارکت در ساخت انتقال دهید.
23. در ارتباط با ظرفیت ساخت ملک خود (ضوابط شهرداری) توسط مشاور خود (کارشناس مشارکت در ساخت) اطلاع کامل کسب کنید.
24. در هیچ نشستی بدون کارشناس مشارکت در ساخت حضور نداشته باشید و فراموش نکنید شاید مشارکت در ساخت برای شما اولین بار باشد اما برای سازنده اولین بار نیست.
25. قراردادهایی که دارای چند سازنده است باید با نظر کارشناس مشارکت در ساخت طوری تنظیم گردد که هر یک به‌تنهایی ضامن انجام کل تعهدات همه سازنده‌ها باشد. (قرارداد تضامنی)
26. به دنبال یک سازنده باشید تا چند سازنده چراکه تعدد افراد اجماع نظر را مشکل می‌کند.
27. بنگاه‌های مشاوران املاک مکان مناسبی برای عقد قرارداد یا انتخاب سازنده نیست.
28. هرگز بسازبفروش‌ها را وارد قرارداد مشارکت نکنید برخی از آن‌ها در امر ساخت‌وساز و ارائه حق حقوق شما اخلاق حرفه‌ای ندارند.

اگر به هر دلیلی به دنبال سازنده یا مالکی برای مشارکت در ساخت هستید حتماً به‌تمامی موارد قانونی این نحو از ساخت توجه کنید. اگرچه قدرالسهم مالک و سازنده در تمامی پروژه‌ها تعیین نشده و این قرارداد توافق دو نفر است اما حتماً اطلاع دقیقی از قراردادهای مشابه پروژه خودتان کسب کنید.
اگر مشارکت در ساخت روند قانونی داشته باشد شما بدون هیچ مشکلی صاحب ساختمان جدید با ارزش‌افزوده بالا خواهید بود یکی از شاه‌کلیدهای ساخت‌وساز مطلوب استفاده از سازنده ذی‌صلاح است از دام‌های متعددی که برخی از مشاوران املاک غیرمجاز برای جذب شما به‌عنوان سازنده یا مالک پهن کرده‌اند بر حذر باشید و به سودهای مقطعی فکر نکنید.
درحال‌حاضر نقطه عطف مشکلات، خلف وعده طرفین است. لذا حتی‌الامکان تنظیم و انعقاد قرارداد مشارکت باید تعهدات به‌طور صریح، صحیح و شفاف و کامل بیان شود و ضمانت اجرای لازم برای عدم رعایت تعهدات مدنظر گرفته شود. در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت، برای حفظ حقوق مالک زمین از یک‌سو و صیانت از حقوق سرمایه‌گذار از سوی دیگر باید نکاتی را رعایت کرد.

جهت مشاوره در خصوص مشارکت در ساخت با کارشناسان ما تماس بگیرید


Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'wq_footer_method' not found or invalid function name in /home3/barazand/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324

Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'add_pwa_footer' not found or invalid function name in /home3/barazand/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324

Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'add_pwa_ios' not found or invalid function name in /home3/barazand/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324